Prosjektreferanser

Fakta:

  • Sted: Holmestrand, Norge
  • År: 2011-2016
  • Byggherre: Bane NOR
  • Arkitekt: Gottlieb Paludan Architects
  • Priser: Betongtavlen 2017

Holmestrand Stasjon

Holmestrands nye jernbanestasjon er verdens første fjellstasjon. Naturstein fra den norske fjellheimen var et selvfølgelig valg av materiale i en fjellhall. Otta Pillarguri skiferfliser, med sine gylne fargetoner, bidrar til et vakkert, solid og lunt uttrykk, både i stasjonshall og langs plattformene.

Beliggenheten inne i en gigantisk fjellhall krevde sprengning og bygging av en ny 12 kilometer tunnel gjennom fjellet. Oppgaven medførte enorme tekniske utfordringer med hensyn til design, konstruksjonsteknologi, akustikk, ventilasjon og brannsikring. Det er heis fra toppen av Holmestrandfjellet, 70 meter ned til stasjonshallen.

Hallen har fire spor og to plattformer. Den er 870 meter lang, 30 meter bred og fra toppen av skinnene til innvendig tak er det 12 meter. Togstasjonen er den første i verden som kombinerer plattformer og tog som kjører i 250 kilometer timen gjennom stasjonen. Trykkavlastningstunnel er et av flere tiltak som skal forhindre at folk på perrongen skal oppleve et ubehagelig trykk hver gang passeringstogene kjører forbi. I tillegg er tunnelinngangene formet som trompeter.

Skiferleveranse:

4200 m² Otta Pillarguri flis natur overflate 20/30/40 cm x fl, t: 18-25 mm
1000 m² Otta Pillarguri rust flis 20/30/40 cm x fl, t: 18-25 mm
250 m² Otta Pillarguri flis slipt overflate 20/30/40 cm x fl, t: 18 mm
250 m² Otta Pillarguri trinn og repos