Jump to main content Jump to navigation Jump to footer

Transportens CO₂-påvirkning

Transport utgjør en betydelig andel av materialers totale klimapåvirkning, særlig for naturmaterialer. I EPD-er rapporteres dette som modul A4 – transport til byggeplass. I prosjekter med høye miljøkrav kan dette være et viktig beslutningskriterium ved valg av materialer.

Visuelle verktøy for vurdering av transportutslipp

Minera Skifer har, i samarbeid med Asplan Viak, utviklet to kart som visualiserer CO₂-utslipp relatert til materialtransport. Disse kan brukes som støtte i dokumentasjon og beslutningsprosesser.

Bruksområder

Kartene og tilhørende data kan benyttes i følgende sammenhenger:

  • Tidligfasevurdering av materialvalg
  • Livssyklusanalyser (LCA)
  • Dokumentasjon i miljøsertifiseringer (LEED, BREEAM)
  • Evaluering av forsyningskjede og leverandørvalg

Kartene som grunnlag for vurdering av transportutslipp

Kartene gir et estimat på CO₂-utslipp fra transport (A4) og kan brukes som underlag for vurdering og dokumentasjon.

Eksempler på anvendelser:

  • Vurder transportens betydning i tidlig fase av prosjektet
  • Sammenlign utslipp fra ulike regioner og leverandører
  • Estimer A4-komponenten i LCA/EPD
  • Dokumenter valg i miljøsertifiseringssystemer

Forutsetninger:

  • Alle utslipp er beregnet for 1 tonn materiale
  • Europakart: Lastebiltransport fra Oppdal og Offerdal
  • Verdenskart: Skip + 100 km lastebiltransport (med enkelte unntak)
  • Datagrunnlag: Asplan Viak 2022

Transportutslipp fra Oppdal/Offerdal til Europa

Kartet viser beregnede utslipp (kg CO₂e per tonn) for transport med lastebil fra produksjonssted til utvalgte europeiske byer. Utslippsnivået er illustrert med fargekoder: grønt for lave utslipp og rødt for høye.

  • Basert på 1 tonn fraktet med lastebil
  • Utslippsfaktor: 0,0685 kg CO₂e per tonnkilometer
  • Kartet kan benyttes i begge retninger: fra produksjonssted til marked, eller omvendt
  • Supplert med transporttabell for egne beregninger

Datagrunnlag: Beregningene er utført av Asplan Viak ved energi- og miljøkonsulent Oddbjørn Dahlstrøm Andvik (2022).

Transportavstander og beregnede utslipp (lastebiltransport, 1 tonn). Utslippene er beregnet med en standard faktor på 0,0685 kg CO₂e per tonnkilometer.

Kartet illustrerer klimabelastningen ved transport fra produksjonssted til ulike byer i Europa, men kan også brukes motsatt vei – for å vurdere utslipp ved import av materialer til for eksempel Oslo.

Tabellen gir grunnlag for egne beregninger og dokumentasjon i prosjektspesifikke analyser.

Transportutslipp til Oslo fra ulike verdensregioner

Kartet er inndelt i 18 geografiske soner med representative byer. Det viser transportrelaterte utslipp ved import til Oslo og gir oversikt over transportens andel i det samlede klimaregnskapet.

  • Basert hovedsakelig på skipstransport + 100 km lastebil
  • Unntak (kun lastebil): Twin Falls (USA via New York), Tasjkent (Usbekistan), Bondo (Kenya)
  • Samme fargekoding som i Europakartet
  • Utslipp per by/sone angitt i tabell

Datagrunnlag: Beregninger utført av Asplan Viak (2022), ved Oddbjørn Dahlstrøm Andvik.

Utslippsnivå per sone/by til Oslo (1 tonn). Fargekodene i kartet er basert på beregninger av representative fraktruter fra fabrikk til Oslo. Tabellen gir utfyllende utslippsdata per sone og kan brukes til sammenligning og dokumentasjon i materialvurderinger og klimaregnskap.

Har du spørsmål om transportutslipp?

Ønsker du å forstå hvordan transport påvirker skiferens karbonregnskap i ditt prosjekt, eller hvordan du best kan benytte EPD-data i vurdering av transportens klimapåvirkning?
Vi hjelper deg med beregninger og databruk tilpasset prosjektets behov.

Vi beklager, men du bruker en versjon av Internet Explorer som ikke støttes av dette nettstedet. Nettleseren oppdateres ikke lenger av Microsoft og kan derfor utgjøre en sikkerhetsrisiko. Vi anbefaler at du bruker en annen nettleser. Velkommen tilbake!