Jump to main content Jump to navigation Jump to footer

Transportens CO₂-påvirkning

Transport står for 15 % av globale klimagassutslipp og 23 % av energirelaterte CO₂-utslipp (2019). Innen bygg og anlegg er transportens miljøpåvirkning viktig, spesielt for naturmaterialer, hvor transport ofte utgjør en større andel av karbonavtrykket enn energikrevende materialer.

Ved å velge lokale leverandører og kortreiste materialer kan du redusere transportutslipp og forbedre prosjektets miljøprofil. EPD’er viser CO₂-utslipp også fra transport [A4: transport til byggeplass], som kan være svært avgjørende ved materialvalg.

Minera Skifer har i samarbeid med Asplan Viak ved energi- og miljøkonsulent Oddbjørn Dahlstrøm Andvik utviklet et Europa- og verdenskart som fungerer som et raskt visuelt oppslagsverk som gjør det lettere å vurdere transportens betydning i prosjekter.

Europakartet: Transportutslipp fra produksjon til marked

Europakartet vårt viser CO₂-utslipp fra vår skiferproduksjon i Oppdal/Offerdal til ulike destinasjoner i Europa. Områder med lave utslipp er markert i grønt, mens utslippene øker fra gult til oransje og rødt. Dette gir deg en rask og visuell forståelse av hvordan transportavstanden påvirker karbonavtrykket.

Se avstandstabell under. All transport er beregnet med lastebil, med en transportmengde på 1 tonn og et utslippstall på 0,0685 kg CO₂-ekvivalenter per tonnkilometer.
Beregningene er utført av Asplan Viak ved energi- og miljøkonsulent Oddbjørn Dahlstrøm Andvik (2022)

Kartet kan like gjerne benyttes andre veien – fra ulike markeder i Europa til f.eks Oslo. En kan enkelt estimere utslippene ved å konferere med avstandene oppgitt i tabellen slik at en får en god indikasjon.

Verdenskartet: Globale transportutslipp til Oslo

Vårt verdenskart er delt inn i 18 kvadratiske soner med en by identifisert i midt-senteret av hver sone. For hver av byene er CO₂-utslippene beregnet for transport av materialer til Oslo. Akkurat som på Europakartet, går fargene fra grønt til rødt avhengig av utslippsnivået. Dette gir deg en enkel og intuitiv måte å sammenligne utslipp fra ulike deler av verden.

Kartet gir et tydelig bilde av hvor stor påvirkning transport har – og du kan ta mer bevisste valg i dine prosjekter.

Det er lagt til 100 km lastebiltransport for all sjøtransport for å inkludere frakt fra fabrikk til skip og fra skip til byggeplass.Transport skjer hovedsakelig med skip, med unntak av: Twin Falls, USA (lastebil til New York, deretter skip), Tasjkent, Usbekistan (kun lastebil) og Bondo, Kenya (kun lastebil).
Beregningene er utført av Asplan Viak ved energi- og miljøkonsulent Oddbjørn Dahlstrøm Andvik (2022)

Kartet og utslippstabellen er et nyttig verktøy i tidlige designfaser, hvor transportens CO2-påvirkning kan vurderes sammen med andre faktorer som estetikk, funksjonalitet og kostnader.

Det kan også brukes til å vurdere hele livsløpet til et bygg, inkludert transportutslipp, og gi et mer helhetlig bilde av bygningens miljøavtrykk gjennom livssyklusanalyse (LCA).

Kartet hjelper også med å bygge bærekraftige forsyningskjeder ved å identifisere leverandører med lavere utslipp, eller ved å oppfordre til bruk av lokale alternativer, noe som reduserer utslippene fra transport.

I tillegg gir kartet en visuell fremstilling som gjør det lettere å vurdere hvordan transportutslipp påvirker sertifiseringer som LEED og BREEAM, og forenkler arbeidet med å oppnå bærekraftsmål i byggeprosjektene.

Spørsmål om transportutslipp?

Lurer du på hvordan transportavstanden påvirker skiferens totale karbonavtrykk i ditt prosjekt? Eller hvordan du best kan bruke EPD-data for å vurdere transportutslipp?

Vi beklager, men du bruker en versjon av Internet Explorer som ikke støttes av dette nettstedet. Nettleseren oppdateres ikke lenger av Microsoft og kan derfor utgjøre en sikkerhetsrisiko. Vi anbefaler at du bruker en annen nettleser. Velkommen tilbake!